پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 بهمن 1398 - 09:21

مهاجران در مرکز سیبل نشانه‌گیری انتخاباتی ترامپ

اقدامات جدید مهاجرتی ترامپ در شرایطی صورت می‌گیرد که وی برای آغاز کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ آماده می‌شود که به عقیده کارشناسان با توجه به عدم تحقق شعار ساخت دیوار مرزی با مکزیک امکان کاهش حامیان راستگرای او بویژه از میان سفیدپوستان وجود دارد. بر این اساس ترامپ برای حفظ این بخش از رای دهندگان در یکسال باقی مانده از عمر دولت خود تلاش خواهد کرد تا همچنان عزم خود را در پیگیری سیاست‌های ضدمهاجرتی راسخ جلوه دهد.
کد خبر : 5068

پایگاه رهنما:

دولت آمریکا در ادامه سیاست‌های مهاجرستیزانه دونالد ترامپ در مصوبه‌ای جدید شهروندان ۶ کشور دیگر را در لیست قانون منع مهاجرتی قرار داد. کشور‌های جدید که عمدتاً دارای جمعیت مسلمان نشین هستند عبارتند از: کشور‌های نیجریه، میانمار، اریتره، قرقیزستان، سودان و تانزانیا.

در اعلامیه کاخ سفید آمده است: ایالات متحده صدور ویزا را که می‌تواند به اقامت دائم اتباع اریتره، قرقیزستان، میانمار و نیجریه منجر شود، متوقف خواهد کرد.  بر اساس این اعلامیه، ویزا‌های موقت برای گردشگران، بازرگانان، دانشجویان و کارگران آن کشور‌ها تحت تأثیر این مصوبه قرار نمی‌گیرند.

در این اعلامیه همچنین آمده است که دولت آمریکا صدور "ویزا‌های لاتاری " را برای اتباع سودان و تانزانیا متوقف خواهد کرد.  ویزا‌هایی که به صورت قرعه کشی بوده و ترامپ بار‌ها از آن انتقاد کرده است.

در مورد دلیل این تصمیم کاخ سفید وزیر امور امنیت داخلی چاد گرگ در تماس با خبرنگاران گفت که این شش کشور نتوانسته اند استاندارد‌های امنیتی و تبادل اطلاعات با آمریکا را رعایت کنند که این امر وجود محدودیت‌های جدید را ضروری می‌کند.  مشکلات استناد شده گرگ از فناوری گذرنامه ثانویه تا عدم موفقیت در تبادل اطلاعات در مورد مظنونین به انجام جنایت و تروریسم متغیر بود.

اما علی‌رغم ادعای وزیر امنیت داخلی آمریکا، دموکرات‌ها و مخالفان طرح‌های مهاجرتی دولت، ترامپ را متهم می‌کنند که به دنبال گسترش برنامه‌های ضدمهاجرتی سال ۲۰۱۷ است که کشور‌های با اکثریت مسلمان را هدف قرار داده است. سه سال پیش بود که دولت آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، ورود اتباع هفت کشور شامل ایران، لیبی، سوریه، سومالی، کره شمالی، ونزوئلا و یمن را ممنوع کرد.

از بین کشور‌هایی که به این لیست ممنوعیت افزوده شده‌اند، چهار کشور آفریقایی و سه کشور دارای اکثریت مسلمان هستند یعنی سیاهپوستان و مسلمانان که ترامپ بار‌ها علیه آن‌ها موضعگیری کرده است.

در سال ۲۰۱۵، هنگامی که ترامپ برای پست ریاست جمهوری نامزد شد، ر. اظهار نظری جنجالی خواستار "توقف کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده" شد.

اکنون نیز سه کشور - قرقیزستان، نیجریه و سودان - اکثریت جمعیت مسلمان دارند. اریتره و تانزانیا نیز اقلیت‌های مسلمان قابل توجهی دارند.

نیجریه بیشترین مهاجران را به ایالات متحده می‌فرستد. وزارت امور خارجه آمریکا در سال مالی ۲۰۱۸ (که از اول اکتبر ۲۰۱۷ آغاز شد) تقریباً ۷ هزار و ۹۰۰ ویزای مهاجرتی به نیجریه‌ها اعطا کرد.

ترامپ بار‌ها اتهام نژادپرست بودنش را رد کرده است. با این حال می‌توان با مثال‌هایی وجود تبعیض مذهبی میان مسلمانان و مسیحیان را در سیاست‌های مهاجرتی کاخ سفید را اثبات کرد چنانکه ترامپ ۱۰ بهمن در ایالت میشیگان اظهار کرد، دولت او مهلت اقامت مهاجران مسیحی عراقی را که در دوران ریاست جمهوری او یکی از اهداف نهاد مهاجرتی آمریکایی بوده‌اند، تمدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در این باره گفت: مطمئن خواهیم شد که "هرچه در توان داریم"، برای حفظ افرادی که برای این کشور خوب بوده‌اند، در جایی "امن" انجام می‌دهیم. ما مهلت اقامت افرادی را که نیازمند ماندن در این کشور هستند، تمدید خواهیم کرد.

قانون تابعیت سخت‌تر می‌شود

از سوی دیگر بر اساس مقررات جدید رئیس جمهور آمریکا، افسران کنسولی این امکان را دارند که ویزای زنان باردار را که امیدوار به زایمان در بیمارستان‌های ایالات متحده هستند، لغو کنند. این تلاش به احتمال زیاد برای متوقف کردن اقدام بیش از ۳۰،۰۰۰ جهانگرد (عمدتا چینی) است که هر ساله برای بهره گیری از قانون تابعیت آمریکا به این کشور جهت زایمان مراجعه می‌کنند. این طرح از تاریخ ۲۲ فوریه اجرایی خواهد شد.

از سال ۱۹۶۷، ایالات متحده تحت سیاست "تابعیت زاد و ولد" تقریباً به هر نوزادی که در خاک آمریکا متولد شده باشد، گذرنامه می‌دهد و مهم نیست وضعیت مهاجرت والدین آن‌ها چه باشد.

انتقادات به نژادپرستی ترامپ

سیاست‌های مهاجرتی ترامپ یکی از جنجال برانگیزترین سیاست‌های کاخ سفید در دوران او بوده است که با انتاقدات گسترده در جامعه مهاجرپذیر و پر از اقلیت آمریکا مواجه شده است.

در همین راستا طی روز‌های گذشته برخی از چهره‌های مهم دموکرات به انتقاد از سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ پرداخته اند. سناتور باب منندز (DN.J.)، بر رد دیدگاه ترامپ و حامیانش توسط بخش‌های بزرگی از مردم آمریکا تاکید کرد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان نیز با انتقاد از این ممنوعیت جدید، اعلام کرد که دموکرات‌ها طی چند هفته آینده قانونی را برای جلوگیری از تبعیض مذهبی در سیستم مهاجرت ایالات متحده وضع می‌کنند.

همچنین جو (Joe Neguse) نماینده دموکرات از کلرادو که خود از پدر و مادر پناهجوی اریتره است، گفت که این ممنوعیت به طور ناعادلانه علیه کشور‌های آفریقایی است.

نگوس به خبرنگاران گفت: "اعمال تبعیض علیه مهاجران فقط به دلیل اینکه از کجا آمده اند یا چگونه دعا می‌کنند غیر آمریکایی است. "

در واکنش مهم دیگر «برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا ضمن انتقاد از سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، گفت: اولین کاری که بعد از پیروزی در انتخابات انجام می‌دهم لغو «فرمان ممنوعیت ورود مسلمان‌ها (به آمریکا)» خواهد بود.

برنی سندرز طبق آخرین نظرسنجی‌ها، نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است.

وی ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را «نژادپرستانه و چندش‌آور» خواند.

از تقویت کارزار انتخاباتی تا رونق‌گیری بازار قاچاچیان انسان

اقدام جدید مهاجرتی ترامپ در شرایطی صورت می‌گیرد که وی برای آغاز کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ آماده میکند که به عقیده کارشناسان با توجه به عدم تحقق شعار‌های او در ساخت دیوار مرزی با مکزیک امکان کاهش حامیان راستگرای او بویژه از میان سفیدپوستان وجود دارد.

بر این اساس ترامپ برای حفظ این بخش از رای دهندگان در یکسال باقی مانده از عمر دولت خود تلاش خواهد کرد تا همچنان عزم خود را در پیگیری سیاست‌های ضدمهاجرتی راسخ جلوه دهد.

با این حال اقدام تبلیغاتی و انتخاباتی ترامپ از نظر منتقدان منجر به گرم شدن بازار قاچاقچیان انسان می‌شود. گروه‌های ضد قاچاق آمریکا ضمن گرفتن انگشت اتهام خود به سوی دولت آمریکا به دلیل اتخاذ سیاست‌های ضد مهاجرتی، می‌گویند این سیاست سبب تشدید معضل برده داری مدرن در آمریکا می‌شود.

براساس گزارش بنیاد Walk Free، حدود ۴۰۰ هزار نفر در آمریکا در بردگی مدرن به سر می‌برند که طیف گسترده‌ای از کار اجباری تا کار جنسی را شامل می‌شود.

سازمان بین المللی کار (ILO) می‌گوید، حدود ۱۶ میلیون نفر در سطح جهان در کار اجباری و قاچاق انسان به دام افتاده اند.

مدیر اجرایی شبکه آزادی آمریکا بر این باور است: «سیاست‌های دولت ترامپ برای قربانیان قاچاق بسیار مضر است و آن‌ها را در معرض خطر سوءاستفاده و استثمار قرار می‌دهد و فرار از موقعیتی را که در آن گرفتار شده اند، بسیار دشوارتر می‌کند.»
منبع: الوقت

ارسال نظرات